Objavljen novi Do Not Track standard za zaštitu korisnika od praćenja na internetu

Nakon nekoliko godina rasprava i neslaganja, svi vodeći browseri podržali su Do Not Track (DNT) opciju. Ali s obzirom da ne postoji obaveza za sajtove i oglašivače da poštuju DNT, ova opcija nije efikasna koliko bi mogla da bude. Zato su sada EFF, Disconnect i nekoliko drugih organizacija objavile novi DNT standard za koji tvrde da je jači i realniji.

v2_8557_dnt

DNT je dizajniran da pomogne korisnicima interneta da se zaštite od neželjenog praćenja marketing kompanija i sajtova. U praksi, standard je primenjen kao zaglavlje koje browseri korisnika šalju sajtovima izražavajući njihovu želju da ne budu praćeni. Sajtovi koji prihvataju DNT se obavezuju da neće pratiti korisnike ili beležiti interakcije posetilaca sa sajtom.

Ideja o DNT je stara skoro deceniju a DNT je primenjen u svim velikim browserima, uključujući Firefox, Chrome i Internet Explorer. Ali kritičari smatraju da je standard slab jer nema zakonske obaveze za sajtove da ga prihvate i poštuju želje korisnika. Novi predloženi standard je napredak postojeće politike, ali je sve i dalje na dobrovoljnoj osnovi. Među kompanijama koje su uključene u novu DNT politiku su DuckDuckGo, Medium, Mixpanel i AdBlock.

“Veoma smo zadovoljni što je toliko mnogo važnih web servisa posevećeno ovoj novoj moćnoj implementaciji DNT, dajući korisnicima mogućnost jasnog izuzeća od nevidljivog online praćenja i korišćenja njihove istorije čitanja”, kažu iz EFF-a. “Ove kompanije shvataju da je jasna i fer praksa u pogledu analitike i oglašavanja od suštinskog značaja ne samo za privatnost već i za budućnost online trgovine.”

Jedan od glavnih problema koji stoje na putu prihvatanju trenutnog DNT standarda je otpor oglašivačke industrije. Sajtovi i online oglašivači se oslanjaju na mogućnost prikupljanja informacija o korisnicima kojima treba prikazati što relevantnije reklame. Ali mnogi korisnici reklame vide kao smetnju zbog čega koriste ekstenzije kao što je AdBlock da bi ih izbegli. Ovo ugrožava glavni izvor prihoda mnogih sajtova, što prema rečima članica koalicije okupljenih oko EFF-a oni razumeju.

Neuspeh oglasne industrije i grupa koje se zalažu za privatnost da postignu dogovor oko DNT-a dovela je do povećanog blokiranja oglasa i gubitaka za internet kompanije koje zavise od prihoda od reklama, pa i do primene zlonamernih metoda praćenja korisnika. U Disconnectu koji je deo DNT koalicije se nadaju da će novi standard zaštititi pravo korisnika na privatnost i podstaći oglašivače da poštuju izbor korisnika, čime će se popločati put koji će omogućiti da privatnost i reklamiranje koegzistiraju.

EFF je objavio objašnjenje o novom standardu i šta je potrebno sajtovima koji odluče da ga usvoje. Iako je prihvatanje standarda dobrovoljo, sajtovi koji ga budu usvojili trebalo bi da budu pripremljeni da žive sa svojom odlukom jer trenutni zakoni obavezuju kompanije da poštuju dobrovoljno prihvaćene obaveze. One koje budu govorile jedno, a radile drugo, rizikovaće da institucije kao što je Federalna trgovinska komisija ili tužilaštva preduzmu korake protiv njih.

izvor: http://www.informacija.rs