Zašto smart telefonu nije mesto u vašem krevetu

Ako vam se dešava da zateknete sebe kako dva sata posle ponoći još uvek držite svoj smart telefon i čitate objave na Facebooku dok ležite u krevetu pokušavajući da zaspite, pre nego što zaključite da patite od nesanice, ostavite telefon – to će možda biti dovoljno da „izlečite“ nesanicu.

v1_1881_12

LED ekrani su neprijatelji sna, i sve je više studija koje ovo potvrđuju. Poslednje veliko istraživanje o ovome koje je uključilo 9846 tinejdžera uzrasta od 16 do 19 godina iz Norveške, trajalo je dve godine a rezultati ove studije objavljeni su prošle nedelje u medicinskom časopisu BMJ Open.

Tinejdžeri su beležili svoje navike kada je reč o spavanju kao i korišćenju tehnologije tokom dana, pri čemu je posebna pažnja posvećena satu pre odlaska na spavanje. Istraživači su analizirajući rezultate zaključili da što je veće korišćenje uređaja, veći je rizik od nesanice.

Skoro svi adolescenti su prijavili da koriste jedan ili više elektornskih uređaja tokom poslednjeg sata pre spavanja. Upotreba ovih uređaja je bila značajna i pozitivno povezana sa manjkom sna.

Možete racionalizovati svoje razloge za boravak na društvenim mrežama pred spavanje – recimo, „neka igrica me opušta“ – ali brojevi ne lažu.

Šta je ustvari problem sa ekranima? Ranija istraživanja su krivila plavo svetlo koje emituju svi LED ekrani, za koje je utvrđeno da remete proizvodnju hormona spavanja melatonina u mozgu.

Ali to je samo deo priče. Norveški istraživači ukazali su na mogućnost da elektromagnetsko značenje može biti jedan od faktora koji nas ometa u noćnom odmoru.

Pogrbljen položaj tela koji je povezan sa upotrebom ekrana može uzrokovati glavobolju i bolove u mišićima. I to ne računajući sve načine na koje internet utiče na nađe mozgove.

Veza između spavanja i elektornskih uređaja verovatno se može objasniti na različite načine. Internet pre spavanja može direktno uticati na san ne samo zbog dužine korišćenja uređaja već i zbog toga što može dovesti do povećanja psihološkog uzbuđenja.

Drugim rečima, ne radi se samo o korišćenju mobilnih telefona, već i o tome šta radite na njemu. Korišćenje društvenih medija može izazvati preteranu stimulaciju mozga, a to važi i za jednostavne igre za koje mislite da vas opuštaju. Igre mogu dovesti do preterane stimulacije mozga, a čak i jednostavne igre mogu povećati broj otkucaja srca i izazvati “bori se ili beži” odgovor.

Potrebna su nova istraživanja, jasna je poruka ovih i drugih istraživača. Ovi uređaji i ponašanje korisnika su još uvek novi tako da nauka još uvek nema potpun odgovor na nesanicu koja je povezana sa upotrebom smart telefona.

U međuvremenu, postoji nešto što možete da učinite. Šta bi bila idealna aktivnost pred spavanje? Čitanje knjige bi možda bilo dobro rešenje. Ali čitanje na telefonu ili tabletu nije najbolja ideja, jer vaš mozak može povezati ove uređaje sa stimulišućim aktivnostima. Ali ako ne odustajete od mobilnog telefona ili tableta, pokušajte da podesite ekran tako da manje blješti.

U svakom slučaju, oduprite se želji da proveravate šta se dešava na Facebooku, i možda ćete uspeti da se uspavate i da odmorni zaista poboljšate svoj društveni život sledećeg dana.

izvor: http://www.informacija.rs